perjantai 12. kesäkuuta 2009

Facebookin rahoitus

Tämän päivän Kauppalehden uutiskirjeessä oli seuraavanlainen otsikko "Supokin ihmettelee Facebookin rahoitusta", josta päätin miltei siltä istumalta kirjoittaa, lukematta edes juttua ensin.

Kalinen kummastelee myös sitä, miten Facebookin toiminta rahoitetaan. Kalisen mielestä yhteisösivustolla on liian vähän mainoksia.

Olen miettinyt samaa - ja useimmiten mainokset ovat lisäksi melko pieniä ja rupuisia, eivät millään tavalla kiinnostavia. Jutussa todetaan myös, että yleensä nettiyhteisöjä rahoitetaan juuri mainostuloilla.

Facebook ei ole julkistanut tuloslukujaan, mutta sen uskotaan tekevän selkeää tappiota. Toukokuussa verkkopalvelun perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg arvioi, että yhtiön kassavirta on positiivinen ensi vuonna.

On kummallista, että Facebook on tosiaan niinkin suosittu kuin on (200 miljoonaa käyttäjää), mutta tekee silti tappiota. Luulisi sen olevan houkutteleva kohde mainostajalle kuin mainostajalle. Olen miettinytkin, miksei Facebookissa näy suurempien yritysten - tai yleensäkään mitään kiinnostavia mainoksia.

Toisinaanhan Facebookissa (ja Facebookissa) liikkuu erilaisia huhuja, että palvelusta tulisi maksullinen. Luulen kyllä, että se karkottaisi suurimman osan käyttäjistä melko nopeasti. Varsinkin sellaiset, jotka eivät palvelua kovin aktiivisesti käytä.

Saa nähdä, mikä Facebookia ja muita yhteisöpalveluja odottaa - tuleeko kaikesta jatkossa maksullista? Vai saadaanko mainostajat kiinnostumaan? Ainakin Irc-Galleriasta mainostajat ovat jo nyt todella kiinnostuneita, ja sivuilla näkyy jos jonkinlaista mainosta ja kampanjaa. Ja niin kauan tämä on ok, kun palvelu säilyy maksuttomana.

Taru

1 kommentti:

  1. Eikö yrityksien (ainakin) ensimmäinen vuosi ole yleensä tappiollinen ja sitten vasta rahavirrat alkavat tasoittumaan? Irc-galleria tienaa mainostilan myynnillään uskomattoman hyvin, esimerkiksi yhteisökampanja maksaa 30000e ja miniyhteisökampanja 14000e! Luulen, että Facebookin ylläpito alkaa myös tulevaisuudessa panostamaan tuohon mainontaan. Onhan tuo sivusto nykyisellään jo niin laaja ja uskon, että moni nykyinen käyttäjä ei ole valmis luopumaan naamakirjan selaamisesta ja saattaisi olla jopa valmis maksamaan pienen, jos ylläpito keksisi tarjota joitakin hyviä ominaisuuksia.

    VastaaPoista