keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

Lunastaako tietoyhteiskunta lupauksensa?

Kirjoitanpa tänään kommentoiden aikaisempaa kirjoitusta, missä esitettiin monia kysymyksiä sosiaalisen median pysyvyydestä ja tietoyhteiskunnan lupauksista.

Katsottiinpa asiaa melkein mistä näkövinkkelistä tahansa, niin takuuvarmaa on se, että tietoyhteiskunta on hyvinkin muuttanut koko median ja maailman sitten 1990-luvun alkupuolen. Internetin saapuminen kaiken kansan välineeksi, www-aikakauden alku 1990-luvun puolivälistä alkaen ja sitä seurannut palveluiden kehittyminen nykyiseen "sosiaalisten medioiden aikaan" on mielestäni verrattavissa sellaisiin viestintämaailman murroksiin kuin lennättimen keksiminen tai ensimmäisen Atlantin alittavan lennätinkaapelin vetäminen, puhelimien yleistyminen, televisioiden tuleminen koteihin tai matkapuhelimien yleistyminen jokaisen normaaliksi viestintävälineeksi.

Vielä 1990-luvun alkupuolella saatettiin matkapuhelin toisinaan mieltää elitistiseksi juppivälineeksi ja kenkäpuhelimista väänneltiin vitsejä, mutta nykyään kukaan tuskin voisi enää kuvitella elämää ilman kännyköitä. Niin tutuiksi välineiksi ne ovat meille muotoutuneet - jos nykyään joku puhuu kännykkään julkisella paikalla niin tuskin kenellekään enää tulee mieleen että onpas tuossa elitistinen tai röyhkeä henkilö.

Myös internetin tulo arkiseksi viestintävälineeksi, lukuisten uusien palveluiden syntyminen ja sosiaalisten medioiden nousu on tapahtunut pikkuhiljaa ja vaivihkaa. Kyse ei ole sinänsä samanlaisesta ilmiöstä kuin vaikka televisioiden tulo 50-luvulla, jolloin moni näki kokonaan uuden laitteen ensimmäistä kertaa.

Tietokoneita on ollut jo pitkään ja ne ovat olleet kouluissa ja työpaikoilla tuttuja - ja myös internet-palveluita on pitkään käytetty alkaen vaikkapa sähköpostista. Näin itse laite ei ole ollut 1990-luvulta tähän päivään ajatellen sinänsä uusi - joten sen mukanaan tuoma mullistus ei ehkä ole tuntunut samalta kuin vaikkapa televisioiden yleistyminen.

Esimerkkejä siitä, miten internet ja tietoyhteiskunta on maailmaamme muokannut löytyy niin paljon kuin jaksaa katsoa. Esimerkiksi Amazon-verkkokauppa on täysin muuttanut kirjojen (ja nykyään monien muiden asioiden) ostamisen kulttuuria.

Nykyään voi kyllä edelleen mennä kivijalkakirjakauppaan, mutta etenkin etsittäessä jonkin erikoisalan spesifiä teoksia, kirjakaupat useimmiten myyvät joko "ei oota" tai sitten kirjan voi tilata ja noutaa kunhan se saapuu. Mutta - miksi tilata kirja kirjakauppaan noudettavaksi kun sen voi itse tilata suoraan kotiin toimitettuna ja vieläpä halvemmalla?

Esimerkiksi Amazonista on saatavilla valtava määrä kirjoja ja lähes kaikilta erikoisaloilta löytyy suunnaton määrä teoksia myös. Amazon on sikäli tärkeä esimerkki myös tässä sosiaalisiin medioihin keskittyvässä blogissa, että sen toiminta on sisältänyt sosiaalisen median piirteitä jo aivan sen alkutaipaleelta 1990-luvun lopusta.

Amazon on tuonut mukanaan lukuisan joukun innovatiivisia toimintoja, jotka miellämme nykyään osaksi normaalia verkkokauppaa. Näihin lukeutuu mm. asiakkaiden kirjoittamat arviot kirjoista (ja muista tuotteista), suosikkilistat, ilmoitukset tyyliin "asiakkaat jotka ostivat tämän tuotteen ostivat myös näitä tuotteita", henkilökohtaiset profiilit ja blogit - ja paljon muita toimintoja jotka muistuttavat hyvinkin sosiaalista mediaa - toisin sanoen voitaneen sanoa että Amazon on sekä verkkokauppa että sosiaalinen media.

Amazonin ja muiden verkkokauppojen sekä "perinteisempien" internet-palveluiden lisäksi 2000-luku on tuonut mukanaan paljon kokonaan uudentyyppisen taloustoiminnan alaisia palveluita, joita myös "wikinomics" -nimikkeellä on joskus kutsuttu. Näistä ehkä lisää tulevissa kirjoituksissa, mutta varmaa on se, että yhteiskunta, media ja maailma kaikenkaikkiaan on hyvinkin ratkaisevasti muuttunut 1990-luvun alusta. Ehkä jopa enemmän kuin uskallamme joskus ajatella.

Melko yleistä taitaa nykyään olla se, että joku saattaa käyttää vaikkapa noin tunnin tai kaksi (ja monet paljon enemmänkin) päivästään jonkin sosiaalisen median tai muun verkkopalvelun äärellä. Aikaisemmin kauhisteltiin, jos televisiota katsellaan muutama tunti päivässä - vielä ei ole ehkä edes kauhistelemaan kunnolla kuinka paljon aikaa kaikenkaikkiaan ihmiset näihin uusiin verkkopalveluihin oikein käyttävät - ja kaikki tämä aika suunnattiin johonkin muualle vielä noin 15 vuotta sitten.

Muutos on suurempi kuin moni ehkä suostuu myöntämään.

3 kommenttia:

  1. Joo muutos on kyllä ollut valtava internetin yleistyessä. Ihmiset viettävät aikaa tietokoneiden edessä monta tuntia päivässä. Toivon että, tämä ajan määrä ei tulevaisuudessa enää paljonkaan kasvaisi. Ihminen on kuitenkin tarkoitettu liikkumaan luonnossa ja viettämään aikaa lajitoveriensa kanssa tai näin ainakin luulen.

    Verkkokauppa on kasvanut merkittävästi vuosikymmenen aikana. Itse ostan edelleen erittäin harvoin verkkokaupoista. En tiedä mistä tämä johtuu ehkä yksi syy voisi olla se että haluan nähdä tuotteen livenä ennen kuin teen ostopäätökseni. Samoin jos ostettu tuote on viallinen niin siitä syntyy mielestäni suurempi vaiva verkkokaupan asiakkaalle kuin perinteisen kaupan asiakkaalle.

    VastaaPoista
  2. Joo mä toivon kanssa, että ihmiset ei tulevaisuudessa istu vielä enemmän tietokoneen edessä. Olen oikeesti niin iloinen, että näitä kaikkia juttuja ei ollut silloin kun itse olin nuori. Kävin harrastuksissa ja näin kavereita "livenä", sen sijaan et olisin istunut koko illan vaikkapa Habbohotellissa.

    Vaikka itse en pidä verkkokaupoista, niin on aika kätevää kyllä kun tuotteen voi tilata netistä kauempaakin. Vaikka jonkun paidan toisesta maasta tms.

    VastaaPoista
  3. Koneella vietetty aika päivästä tosiaan on aika suuri. Nyt kesällä, kun olen töissä koneella koko päivän, en enää illalla jaksa sitä ja näin aikaa jää muuhunkin. Nyt vielä kun on muutto edessä, niin ei jää aikaa (onneksi) datailuun.

    Tuohon sos. medioiden pysymiseen/häviämiseen voisin kommentoida sen verran, että uskon suurimman osan näistä medioista häviävän vähitellen. Näitähän syntyy jatkuvasti uusia ja vanhoja tippuu sitä mukaa pois. Toisaalta käyttäjäkuntakin vaihtuu, esim. IRC-gallerian vanhemmat käyttäjät siirtyvät Facebookiin ja Galleriaan taas liitty uusia, nuorempia jäseniä. Näin käyttäjäkunta kuitenkin pysyy jokseenkin saman kokoisena. Jossain kohtaa kuitenkin ihmiset varmaan kyllästyvät näihin sos. medioihin ja ne vähitellen menettävät suosiotaan. Varsinkin, jos palvelut muuttuvat maksullisiksi, uskon niiden vain kaivavan syvempää kuoppaa itselleen.

    VastaaPoista