perjantai 12. kesäkuuta 2009

Kolaa ja kannettavia

Mielenkiintoinen tapaus sosiaalisten medioiden joukkovoimasta tuosta muutaman vuoden takaa - siis ennen tätä Facebook-boomia.

Hartwall järjesti loppuvuodesta 2005 kilpailun, jossa pääpalkintona oli Sony Vaio -läppäri. Tietokoneen saisi omakseen syöttämällä nettisivulle koodit tuhannesta Pepsi -etiketistä (koodit sijaitsivat toki etiketin liimapuolella). Hyvin pian kilpailun alkamisen jälkeen alkoi tieto levitä mm. Muropaketti-foorumissa ja IRC-keskusteluissa. Kovinkaan pitkään ei kestänyt, kun yksinkertainen laskutoimitus oli suoritettu - tuhat pulloa Pepsiä (plus pantit) maksaisi tarjouksessa noin 1250 euroa, kun taas ko. kannettavan tietokoneen malli tuohon aikaan oli noin 2000 euron arvoinen.

Muutamat innokkaimmat olivat melko pian suunnittelemassa virvoitusjuoman hankintaurakkaa ja foorumikeskustelun perusteella tietokonetta lähti tavoittelemaan lopulta jopa kymmeniä henkilöitä.

Hyvin pian oli foorumikeskustelussa myös käyty läpi kaikki asiaanliittyvät seikat - limonadiahan ei tarvinnut juoda kilpailun aikana, koska riitti, että pelkät etiketit irroitetaan koodeja varten. Lisäksi keskusteluissa vertailtiin, mistä saa helpoiten ostettua suuria määriä Pepsiä, miten suurta juomapullomäärää on helpoin kuljettaa, miten etiketit liotetaan ja irroitetaan tehokkaimmin - ja jonkun ajan päästä käytiin myös keskustelua siitä, miten etiketitöntä Pepsiä voi jälleenmyydä tehokkaimmin - joka tietysti edelleen alentaisi tietokoneen hintaa.

Loppuvuodesta 2005 - ja alkuvuodesta 2006 syntyikin täysin uusi lieveilmiö, jolloin monissa tuon ajan sosiaalisissa medioissa - kuten foorumeilla ja esim. huutokauppapalveluissa oli tarjolla edulliseen hintaan Pepsiä, joiden pulloista puuttuivat etiketit. Näin oli kilpailun pohjalta syntynyt siis täysin uusi jälleenmyyntitalouden ala.

Hartwallilla ei myöskään oltu ajateltu kilpailun vaikutuksia - suunnittelijat olivat alunalkaen ajatelleet, että "pääpalkinnon voittajiksi ajateltiin koululuokkia, joukkueita tai muita ryhmiä, joille yhteinen tietokone olisi arvokas". Kilpailua laadittaessa ei oltu varmasti ajateltu, kuinka nopeasti tieto tällaisesta mahdollisuudesta voisi levitä sosiaalisissa medioissa, ja kuinka nopeasti joukkovoima näyttäisi kyntensä.

Keskustelusäikeet etenivät nopeaa vauhtia, ja keskusteluihin osallistunut joukko hioi "taktiikkaa" sitä paremmaksi mitä pidemmälle keskustelu foorumilla eteni. Hartwall alkoi myös tietyssä pisteessä yksipuolisesti (ilmeisesti huomattuaan ongelmia kilpailun ideassa) muuttaa kilpailun sääntöjä - ja monet tuskastuneet Pepsin ostajat yrittivätkin olla yhteydessä Hartwallin asiakaspalveluun.

Pienet tiedonrippuset ja sähköpostit, mitä niukkasanaisesta asiakaspalvelusta saatiin - oli lähes välittömästi saatavilla ja luettavissa keskustelufoorumeilta - ja keskustelussa väläyteltiin kuluttajaviraston puuttumista kilpailun sääntöongelmiin jne. Hartwall oli siis saanut aikaan jopa negatiivista julkisuuskuvaa - etenkin siinä vaiheessa kun alkoi käydä ilmi, että kilpailuetiketillä varustetut pullot saattaisivat loppua kesken (ja loppuivatkin) ennen kilpailun määräaikaa.

Moni urakkaan lähtenyt kuitenkin sai kannettavan tietokoneensa - vaikkakin monille saattoi jäädä kilpailun sääntömuutoksista ja Hartwallin käytöksestä melko paha maku suuhun. Toimiko kampanja siis toivotulla tavalla? Limonadia varmasti myytiin hetkellisesti paljon enemmän kuin normaalisti, mutta oliko tämä myyntipiikki kaikkien ongelmien arvoista? Markkinoilla olevat tuhannet pullot etiketitöntä Pepsiä kuitenkin varmasti laskisivat myyntiä myöhemmin.

Kyseessä oli erittäin mielenkiintoinen esimerkki sosiaalisten medioiden joukkovoimasta. Jutun taustoja voi löytää vaikka seuraavista osotteista:

matrixx2.01 - tammikuu 2006


1500 litraa Pepsiä ja Sony Vaio S5

1000 pulloa Pepsiä ja 13,3 Sony vaio? Vol II - MuroBBS

Lista Pepsin Vaion/soittimen lunastaneista - MuroBBS

Hartwall "Pepsi Max Joulun kovimmat lahjat" -kilpailu - Täydellinen epäonnistuminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti