keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

Ilmaista mainontaa

Osa sosiaalisista medioista on aivan huippukeksintö musiikkipiireissä. Esimerkiksi My space ja You tube ovat loistava työkalu aloitteleville artisteille - ja miksei kokeneemmillekin.

Sivustoilla on valtavat kävijämäärät ja rekisteröityneenä käyttäjänä sinne on helppo ladata musiikkia. Verkkoympäristössä musiikki leviää ja hyvällä tuurilla voihan sen bongata myös joku suuri kykyjenetsijä joka päättää värvätä uuden artistin siipiensä alle suojaan.

Mainonta sosiaalisten medioiden kautta on ilmaista. Linkkejä esimerkiksi My spacen sivuille voidaan jakaa vaikkapa Facebookissa. Tätä keinoa käyttää esimerkiksi lahtelainen rap-artisti Aste, joka markkinoi omaa Poikkeus sääntöön- biisiään Suomen viralliseksi kesähitiksi.

Toisaalta, syökö sosiaaliset mediat levytuloja artisteilta, kun kerran musiikkia voi kuunnella ilmaiseksikin?

-Elina

1 kommentti:

  1. Aiheesta tuli mieleen piratismi. Piratismi on kasvanut huippuunsa internetin yleistyessä. Netistä voi helposti ladata artistien uudet cd-levyt jopa nopeammin kuin kaupasta ostamalla. Elokuvien osalta homma toimii aivan samalla tavalla. Kun suuret tuotantoyhtiöt ovat huolissaan kasvavasta piratismista niin samoihin aikoinhin kauppa käy vilkkaimmin kuin koskaan aikaisemmin. Lataaminen näyttää toimivan myös pimeänä mainostamisena. Hyvä leffa tai cd-levy ostetaan siitä huolimatta että, se on jo koneella. Jos tuote on koettu hyväksi lataamalla se voidaan ostaa myös kaupasta. Tuleeko piratismiin kuluttaa niin paljon voimavaroja jos viihde teollisuuden myyntiluvut ovat edelleen kasvussa?

    VastaaPoista