lauantai 30. toukokuuta 2009

Eurovaalit

Etsiskelin tässä juuri itselleni sopivaa ehdokasta, ja huomasin ehdolla olevien hyödyntävän sosiaalisia medioita selvästi entistä enemmän.

Otetaan esimerkiksi huippu-urheilijanakin tunnettu Joona Puhakka. Hänen sivuillaan sos. mediat näkyvät jo etusivulla. "Seuraa Joonan liikkeitä internet-yhteisöissä" -otsikon alta löytyy linkki niin Facebookiin, Twitteriin, Bloggeriin, Irc-Galleriaan kuin LinkedIn:kin. Joona myös näyttää olevan melko aktiivinen näissä, eivätkä linkit ole sivuilla vain muodon vuoksi. Loistavaa!

Mielestäni tämä on erittäin hyvä esimerkki siitä, mihin suuntaan maailma on menossa. Internet on yhä suurempi osa ihmisten elämää, ja miltei koko kampanjointinsa voisi jo hoitaa sitä kautta. Toki on vielä "perinteisempääkin" väestöä, kuten esimerkiksi vanhukset, joita internet ei tavoita.
Mutta entä kahdenkymmenen vuoden kuluttua (varmasti aiemminkin), kun internet on ollut elämässämme jo sen alkumetreiltä alkaen?

Taru

4 kommenttia:

  1. Joo, se on kyllä hyvä että julkkiksetkin osaa hyödyntää noita sosiaalisia medioita. Mutta totta sekin, ettei esimerkiksi netti tavoita vielä eläkeläisiä.. Tai varmasti tavoittaa ne aktiiviset seniorit, mutta entäs muut iäkkäät ihmiset?

    VastaaPoista
  2. Kyllä se internet on tällä hetkellä hyödyllinen apu ja ehdokkaiden kannattaakin käyttää sitä. Ehkä internetissä kampanjointia he voisivat ajatella enemmän kohdistaen nuorempaan väkeen ja mahdollisesti saada aktivoitua heitä äänestämään. Itse en kyllä uskalla lähteä arvuuttelemaan millainen maailma meillä on 20-vuoden päästä. Ties vaikka, jokin uudenlainen teknologia on poistanut internetin meiltä kokonaan. :)

    Arto

    VastaaPoista
  3. Itse käytän nettiä päivittäin,mutta silti täytyy myöntää että en ole kauheasti törmännyt Eurovaaleja tai ehdokkaita koskeviin sosiaalisiin medioihin.Liekö kiinnostuksen puutettava tai sitten ei nämä mediat vaan yksinkertaisesti tavoita vielä tarpeeksi laajalti.Olen viime keskiviikosta asti ottanut ennakkoääniä vastaan ja sanoisin,että 80% kävijöistä ovat olleet ihmisiä joita eivät ehdokkaiden blogit tai ylipäänsä internet tavoita.Ehdokkaiden ei ehkä vielä kannata lähteä kampanjoimaan kokonaan netissä.Tulevaisuudessa tämä tulee varmasti olemaan suositumpi trendi.

    VastaaPoista
  4. Eipä minunkaan silmiini ole kauheasti kampanjoita netissä pomppinut. Telkkarissa mainoksia on sitäkin enemmän. Keskustan laulumainos on kyllä hyvä :)

    VastaaPoista