tiistai 19. toukokuuta 2009

Taantuma tekemässä verkkopalveluista maksullisia

"Kuluttajille ilmaiset, mainosrahoitteiset verkkopalvelut joutuvat taantumassa vaikeiden valintojen eteen, kun sekä mainostulot että sijoittajien niihin panostamat rahasummat vähenevät.

Moni palvelu harkitsee nyt käyttömaksujen keräämistä kuluttajilta, osa pääomasijoittajan kehotuksesta. "

Lue lisää...

Facebookin muuttumisesta maksulliseksi on peloteltu jo muutama vuosi, mutta toistaiseksi mitään ei ole onneksi tapahtunut. Tuntuukin aika kaukaa haetulta, että nettipalvelu, jonka hinnaksi laskettiin jo vuonna 2007 lähes 170 miljoonaa euroa, hetkahtaisi taantuman takia yhtään mihinkään. Lisäksi, palvelun muuttuminen maksulliseksi aiheuttaisi luultavasti sellaisen käyttäjäkadon, että maksullisuus olisi luultavasti esimerkiksi Facebookille lähinnä niskalaukaus, ei niinkään pelastus.

Jos ajatuksella maksullisuudesta haluaa leikitellä enemmänkin, tulevaisuudessa olisi tietysti mahdollista että sosiaaliset palvelut myisivät omia yrityslisenssejään yrityksille. Lainkaan utopistiselta ei kuulosta esimerkiksi se, että Facebook muuttuisi maksulliseksi jolloin tietyllä summalla tietty määrä yrityksen koneista saisi yhteyden Facebookiin.

-Ville

1 kommentti:

  1. Luulen itse että aihe ei ole viellä aivan ajankohtainen. Varmasti jos Facebookin käyttäminen yritysten ja yhdistyksien keskuudessa lisäntyy niin paljon, että se on lähes välttämätön työkalu heille.Niin myös facebook ottaisi todennäköisesti tästä tilaisuudesta vaarin ja pyytäisi jollakin tavalla korvausta. Tietysti näin kuluttajan kannalta olisi loistavaa, jos facebook ilmaisena pysyisi ainakin yksityishenkilöille. Facebook kuitenkin kerää jo suuret rahat mainostuloilla, joten varmasti kävisi niin kuin sanoit, että kato kävisi jos Facebook maksulliseksi muuttuisi. Tilalle voisi myös helposti nousta joku kilpaileva yritys joka toimisi täysin ilmatteeksi.

    -Markus

    VastaaPoista