keskiviikko 20. toukokuuta 2009

Obama-kultti

Vaikka politiikalla onkin suuri vaikutus yritysten toimintaan, työelämään ja myös koulutukseen ja opiskeluunkin - niin usein saatetaan ajatella että yritykset ja työelämä toimivat omilla ehdoillaan ja poliitikot ovat jonkinlainen "normaalista työelämästä" (lähinnä voittoa tavoittelevasta yrityskulttuurista) irrallaan toimiva ryhmä, joilla on omat sääntönsä ja toimintatapansa.

Kuitenkin sekä poliitikoilla että yrityksillä on varmasti paljon opittavaa toisiltaan. Ja etenkin silloin kun vaalit lähestyvät, niin poliitikot saattavat yltää jopa innovatiiviseen toimintaan. Tästä ehkä parhaana esimerkkinä viime aikoina voidaan mainita Barack Obama, jonka kampanjassa käytettiin hyväksi monia dynaamisia vaikuttamisen kanavia, uudenlaisia menetelmiä, guerillamarkkinoinnin kaltaisia oppeja - ja myös sosiaalista mediaa.

Obama oli näyttävästi esillä monilla sosiaalisen median näyttämöillä - mukaanlukien Facebook, Twitter, MySpace, Youtube, Second Life - ja varmasti monta muuta. Lisäksi Obama hyödynsi kampanjarintamansa tiedottamisessa ja yhtenäistämisessä tehokkaasti sähköpostilistoja, ja myös moni suomalainen utelias saattoi huomata saavansa sähköpostia Obamalta.

Yksityiskohtaisessa Edelman-tutkimuslaitoksen erittelyssä mainitaan, että Obamalla oli kampanjansa aikana 5 miljoonaa "ystävää" yli 15:ssa sosiaalisen median verkostossa, joista yli 3 miljoonaa yksin Facebookissa. Lisäksi esimerkiksi Youtubeen oli postitettu yli 2000 virallista videota, joita oli katsottu yli 8 miljoonaa kertaa.

Obama on myös tehokkaasti jatkanut sosiaalisen median hyödyntämistä tiedottamisessaan myös kampanjansa jälkeen - ja monissa arvioissa onkin sanottu, että hän on kyennyt tavoittamaan sellaisia kohderyhmiä, joita aikaisempi poliittinen tiedottaminen ei ole kiinnostanut.

Miten sitten yrityksien tulisi koittaa hyödyntää tällaista sosiaalisen median voimavaraa? Edelman-tutkimuslaitoksen julkaisussa "9 on 9" kiteytetään hyvin: "Brands must leverage all marketing communications available – both traditional and nontraditional – to speak to their audiences in the ways that consumers are most comfortable".

3 kommenttia:

  1. Musta tuntuu, että Obama on niin "media seksikäs" ihminen, että sen elämää halutaan seurata. Obaman uskotaan tuoneen Amerikoille uuden toivon paremmasta huomisesta, ja se asia on lisännyt suosiota. Se on kyllä hyvä juttu, että on näitä "terveitäkin" roolimalleja ihmisillä. :) Obaman perhe-elämä vaikuttaa niin seesteiseltä ja onnelliselta. Tämäkin tietenkin on median luoma kuva kyseisestä henkilöstä. :)
    Se on kyllä uskomatonta, kuinka paljon eri tiedotuskanavat voivat vaikuttaa tavallisen ihmisen ajatteluun..

    VastaaPoista
  2. Aivan, totta hyvinkin. Ja täytyy jatkuvasti myös muistaa, että tämä tiedotusstrategia, mikä on jo luotu Obaman kampanjan aikana - ja mitä on nyt jatkettu myös hänen ollessaan Valkoisessa Talossa ... niin kokonaisuutena se toki on kaikki hyvin tarkkaan laskelmoitua ja monen tiedotusalan huippuammattilaisen yhteistyön tulos.

    Ja tällöin tiedottamisella voidaan myös muokata ihmisten mielikuvia - eli eräänlaista propagandaahan politiikka myös pitkälti on. Ja media tottakai ottaa mitä annetaan, etenkin jos siitä saa sellaisia uutisia mitä ihmiset haluavat kuulla/lukea. ;)

    (vrt. Obaman perheidylli ja toki monet muut hyvät uudistukset ja asiat on varmaan monelle mieleen Bushin kauden epämieluisten asioiden jälkeen)

    VastaaPoista
  3. Joo, voihan se hyvinkin olla niin, että Bushin jälkeen kaikki vähänkin järkevämmät henkilöt (Obama tosin tuntuu tosi järkevältä:)) tuntuu huippuälykkäiltä! :D ;)

    VastaaPoista