perjantai 22. toukokuuta 2009

Guerrilla marketing & You!

Sissimarkkinointi ei ole mikään uusi ilmiö verkkomaailmassa - kyseessähän on markkinoinnin muoto, jossa suuren budjetin sijaan pyritään löytämään erittäin kustannustehokkaita tai jopa maksuttomia markkinointikanavia käyttäen hyväksi mielikuvitusta ja uusia ajatuksia markkinoinnin toteuttamiseksi (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_marketing).

Kaikille on tuttua roskasähköposti eli spam, jota voitaneen pitää yhtenä ensimmäisistä digitaalisen maailman sissimarkkinointikeinoista. Tosin - useimpien mielestä roskapostit ovat lähinnä vitsaus - ja varmaankin valtaosa roskaposteista ei saavuta tarkoitustaan, eli markkinoida jotakin tuotetta tai palvelua, vaan enemmänkin aiheuttaa närää ja negatiivisia tunteita vastaanottajassaan.

Spam on sähköpostien lisäksi levittäytynyt lukuisiin viestinnällisiin medioihin Internetissä - uutisryhmät, foorumit, blogit ja varmaan monet uudemmatkin sosiaaliset mediat ovat roskapostittajien kohteena. Useimmiten kyseessä on automaattiset "postitusrobotit" eli botit, jotka kirjautuvat sisään järjestelmiin, ja lähettävät väsymättä omaa markkinointiviestiään. Esimerkiksi useiden blogijärjestelmien roskapostifiltteriin tarttuu jatkuvalla tahdilla epämääräisiä viestejä - ja samoin, jos esimerkiksi web-foorumin käyttäjävalvonta ja suojaus on toteutettu huonosti, niin takuuvarmasti foorumille alkaa jossain vaiheessa ilmestyä mitä moninaisimpia spam-viestejä.

Automaattisten viestitysjärjestelmien lisäksi aina toisinaan on nähtävissä humaanimpi lähestymistapa guerrillamarkkinointiin verkossa. Usein esimerkiksi suositulla foorumilla - olkoon aihe vaikka asiantuntija- tai harrastepiireihin liittyvä - saattaa olla mahdollista nähdä, kuinka joku uusi käyttäjä on kirjautunut foorumille - mahdollisesti ei ole osallistunut viestitykseen ja keskusteluun juuri ollenkaan ja sitten ensimmäisten ko. henkilöltä lähetettyjen viestien joukossa saattaa löytyä kirjoitus, jonka sisältö voisi olla tyyliin:
Hei! ... Ostin juuri firman X tuotteen Y! ... oli aivan mahtava ostos.. onkohan joku muu joskus kokeillut myös tuotetta Y? Olisi kiva kuulla käyttökokemuksia, itse olen ainakin huomannut että tämä on helpottanut elämää todella paljon, ja en voinut kuvitella että kyseiset asiat voi tehdä näin kätevästi... Voin suositella tuotetta Y kaikille... ja hei kirjoitelkaa kokemuksia tänne.

Aina kirjoitukset eivät välttämättä ole näin läpinäkyviä, joskus kyseessä voi toki olla aivan vilpittömän foorumikäyttäjän myönteinen kokemus - mutta etenkin, jos kyseinen kirjoittaja ei juuri mitenkään muuten ole koskaan foorumin keskusteluun osallistunut, niin melko varmaa on, että kyse on sissimarkkinoinnista. Etenkin, jos vastaava tai täsmälleen samanlainen viesti on löydettävissä usealta eri foorumilta.

Tällainen "verhottu markkinointi" usein koetaan muiden foorumikäyttäjien puolesta töykeäksi, sopimattomaksi ja monet saattavat tuntea, että viestin tekijä pyrkii harhauttamaan tai huijaamaan sen sijaan, että antaisi puolueettoman (vaikkakin positiivisen) kommentin jostakin tuotteesta.

Kaikista näistä negatiivisista puolista huolimatta (ja vaikka foorumikäyttäjät joskus suorasanaisestikin kehottavat sissimarkkinoijan poistuvan häiriköimästä asiakeskustelua) tällainen markkinoinnin muoto toistuu yhä uudelleen ja uudelleen - vaikka tulokset saattavat olla laihoja, ja ko. markkinoinnilla aiheutetaan todennäköisesti yritykselle enemmän negatiivista imagoa kuin positiivista julkisuuskuvaa.

Mutta - tässä ei ollut tarkoitus käsitellä ainoastaan huonosti toteutettuja - ja lähinnä ärtymystä aiheuttavia markkinointimuotoja. Kaikista epäonnistumisista huolimatta jotkut ovat onnistuneet kääntämään sissimarkkinoinnin verkossa edukseen.

Tässäkin blogissa on aiemmin esitelty muutamia erittäin hyviä esimerkkejä - vaikkapa Kalaset Oy:n tapaus, tai Barack Obaman käyttöönsä valjastama tiedotusstrategia, joka hyödynsi sosiaalisia medioita tehokkaasti.

Mikä sitten erottaa tällaiset positiiviset ja ihmisille hyviä mielikuvia luovat tapaukset näistä aikaisemmin esitellyistä töykeistä ja tungettelevista viesteistä? Rajanveto voi usein olla hankalaa ja kyseessä voi olla veteenpiirretty viiva.

Yhteisenä tekijänä itse näkisin esim. Kalaset Oy:n ja Barack Obaman välillä - että kummallakin oli tarjota joukolle ihmisiä jotain positiivista, muutosta aikaisempaan jäyhään toimintakulttuuriin - ja myös tietynlaista asennetta, joka ei tähtää vain suoraan häikäilemättömään voittojen tavoitteluun, vaan asettaa muita arvoja edelle.

Kun usein näillä kömpelöillä ja tökeröillä spam-viesteillä tarkoituksena on nimenomaan mahdollisimman halvan tai ilmaisen viestintäkanavan käyttö - omien tarkoitusperien tai tuotteiden markkinointiin - ilman että on mitään halua tuottaa kenellekään muulle mitään hyvää - niin tämänkaltainen egosentrinen ja voittoa tavoitteleva viestintä tuntuu aiheuttavan monille ihmisille lähinnä vastenmielisiä tunteita.

Nyt kuitenkin esimerkiksi Kalaset Oy:n ja Obaman tapauksissa kummassakin - verkkoon on syntynyt laajoja "fanijoukkoja", jotka vapaaehtoisesti haluavat tukea kyseisiä toimijoita. Kalaset Oy:n tapauksessa hieman pienempi ehkä kuin Obaman tukijajoukot, mutta kyseessä on silti osittain samankaltainen ilmiö. Kumpikin taho on päättänyt tehdä jotain hyvää uudella radikaalilla tavalla, ja ihmiset ovat tunnistaneet tämän - ja mielellään asettuvat tukemaan tällaista pyrkimystä. Myös sosiaalisessa mediassa.

Tästä syntyykin arvaamattoman suuri imagoarvo, positiivista julkisuutta on saatavilla käytännössä lähes ilmaiseksi sitä myöten kun sosiaalisen median verkosto kasvaa, ja ihmiset viestivät toisilleen että "kuulitko jo Kalaset Oy:stä" .. tai "saitko Obaman sähköpostin". Verkosto ruokkii itse itseään, ilman tarvetta kalliille maksetuille mainoksille. Ja verrattuna roskapostien ja spam-viestien aiheuttamaan ärtyneisyyteen - nyt ihmiset viestivätkin toisilleen mielellään, vapaaehtoisesti ja positiivisen ilmapiirin puitteissa kyseisistä uusista ilmiöistä (tai tuotteista tai palveluistakin).

Miten siis astutaan roskapostittajien joukosta Kalaset Oy:n tai Obaman puolelle? Ja miten voidaan ylittää se veteen piirretty viiva? Nämä ovat varmasti niitä tärkeimpiä kysymyksiä, mitä tulevaisuuden markkinointiviestijöiden, guerrillamarkkinoinnin osaajien sekä sosiaalisia medioita hyödyntävien markkinoijinen tulee hyvin vakavasti pohtia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti