keskiviikko 27. toukokuuta 2009

Toinen elämä

Useimmille sosiaalisen median käyttäjistä lienee tuttuja web-tyyppiset palvelut, jotka sisältävät pääasiassa tekstiä, kuvaa ja ehkä joitakin 2-ulotteisia interaktiivisia elementtejä. Valtaosa tämänpäivän sosiaalisesta mediasta täyttääkin edelliset tunnusmerkit ja tavallaan vastaavaa on ollut saatavilla jo 90-luvulta alkaen ja pelkästään tekstipohjaisena jo aikaisemminkin.

Viimeaikoina kuitenkin tietyntyyppiset virtuaaliset maailmat, kuten Second Life on luokiteltu kuuluvaksi myös tähän sosiaalisen median kenttään - vaikkakin myös virtuaalisilla maailmoilla on pitkä historia.

Ja vaikka useimmat nykypäivänä mieltävätkin virtuaalisen maailman kolmiulotteiseksi - useimmiten tietokonepelimäiseksi (ja pelikin voi olla virtuaalinen maailma), niin ensimmäinen tekstipohjainen MUD eli Multi User Dungeon syntyi jo vuonna 1979 - ja 80- ja 90-luvuilla kyseisentyyppiset maailmat olivat hyvin suosittuja. Useimmiten kyseessä oli monen pelaajan verkossa pelattava roolipeli, joiden graafisia perillisiä ovat nk. MMORPG -pelit, joista varmasti World of Warcraft on se, jonka useimmat tunnistavat.

Mutta esimerkiksi Second Lifen ja muutaman muun vastaavan virtuaalimaailman erottaa näistä pelillisistä maailmoista se, että käyttäjät voivat itse rakentaa maailmaa, luoda sisältöä, tehdä kolmiulotteisia esineitä, ohjelmoida eli skriptata ne toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi ... ja käytännössä Second Lifen sloganin mukaisesti vain mielikuvitus on rajana - eli "Your world. Your Imagination."

Second Lifessä ei ole myöskään mitään yleisiä pelillisiä tavoitteita, vaikkakin maailman sisällä voi pelata toisten käyttäjien kehittämiä pelejä - ja myöskään pisteitä ei lasketa eikä käyttäjiä sijoiteta paremmuusjärjestykseen. Mitään tavoitteita ei "ylhäältäpäin" anneta, niinkuin monissa tietokonepeleissä, vaan saavuttuaan maailmaan, on käyttäjä vapaa lähtemään minne haluaa ja tekemään mitä huvittaa. Monille tietokonepeleihin tottuneille saattaa tässä kohtaa tulla joko orpo olo, tai sitten tällainen tavoitteiden puuttuminen saattaa aiheuttaa kyllästymistä, kun ei ole mitään "saavutettavaa", mutta Second Lifessä jokainen asettaa itselleen omat tavoitteensa - jos niin haluaa - tai ei ole pakko seurata mitään erityisiä tavoitteita.

Tekstipohjaisista sosiaalisista medioista, kuten Facebookista, Second Life siis eroaa huomattavasti sillä, että kyseessä on kokonainen kolmiulotteinen maailma, jonka koko tänäpäivänä on valtava - alueita on niin suunnaton määrä, että kaikkiin on mahdotonta tutustua. Lisäksi kuka tahansa voi vuokrata itselleen kolmiulotteista tilaa, eli virtuaalista "maata", jonne voi rakentaa vaikka oman talonsa - tai myös yrityksen.

Aivan... yrityksen. Second Lifessä on myös toimiva talous - kauppaa käydään maailman sisällä Linden Dollar -nimisellä valuutalla, jota voi vaihtaa suuntaan ja toiseen euroiksi tai US dollareiksi. Nykyään joka päivä Second Lifen sisällä tapahtuu maksuliikennettä noin miljoonan US dollarin edestä, joten yritystoiminnan ja kaupankäynnin kannalta kysymys voi olla joillekin yrittäjille merkittävästä liiketoiminnasta.

Lisäksi Second Lifen ovat löytäneet myös monet korkeakoulut ja muut oppilaitokset. On sanottu, että Second Lifessä olisi tänäpäivänä jopa yli 1000 virtuaalista maa-aluetta vuokrattuna oppilaitoksille ympäri maailman. Second Lifen opetuskäytöstä tulen kirjoittelemaan jatkossa lisää, joten ei siitä toistaiseksi sen enempää.

Henkilökohtaisesti ryhmittelisin sosiaaliset mediat selkeästi kahteen joukkoon. Tavalliset web-pohjaiset palvelut, ja sitten Second Lifen kaltaiset virtuaalimaailmat. Tämä sen vuoksi, että virtuaalisella maailmalla on niin paljon omia erikoispiirteitään, mitä eivät toteudu missään muussa sosiaalisen median muodossa, että mielestäni on eräänlainen vääryys niputtaa esim. Second Life samaan joukkoon vaikka Twitterin tai Facebookin kanssa.

Kaikkia Second Lifen mahdollisuuksia on mahdoton lyhyestikään listata yhden blogiartikkelin puitteissa, joten tulen varmasti palaamaan erityisaiheisiin myöhemmin. Sillä välin kannattaa käydä katsomassa lisäinfoa osoitteesta http://secondlife.com/

3 kommenttia:

  1. Olen kuullut tosta Second Life jutusta ja, että sitä on koulussa käytetty oppimisvälineenä. Virtuaalimaailmat varmasti voivat myös toimia opetusvälineenä, mutta haittapuolena näen niiden koukuttavuuden. Nuoremppana monet MMORPG pelit oli niin koukuttavia, että lähes kaikki aika uppoutui niihin. Mahdollisuuksia mutta myös haitta vaikutuksia.

    VastaaPoista
  2. Koukuttavuus on hyvä pointti myös. Tosin, Second Life ei sisällä varsinaisesti mitään yleisiä pelillisiä elementtejä, kuten vaikka MMORPG -pelit, jotka ovat vartavasten suunniteltu erityisen koukuttavaksi, jotta pelaaja saataisiin pelimaailman maksavaksi asiakkaaksi pitkäksi aikaa.

    Second Lifeä voi käyttää täysin ilmaiseksi myös - mutta siitä huolimatta, että vaikka maailma itsessään ei sisällä "peliä" tai "tehtäviä", joita käyttäjän pitäisi suorittaa, niin Second Life on osoittautunut joillekin hyvinkin koukuttavaksi.

    Tällöin addiktio ja koukuttuneisuus on ehkä enemmän sosiaalista tyyppiä. Ja itse vertaisin sitä enemmän esimerkiksi siihen, kuinka joku saattaa käyttää hyvinkin paljon aikaa Facebookin parissa, tai kuinka joku saattaa olla koukussa vaikka IRC -chattailuun.

    Second Lifessä toisaalta voi koukuttua myös sellaisiin asioihin, kuin rakentaminen ja uusien asioiden luominen - ja joidenkin henkilöiden tapauksessa jopa menestyvän yritystoiminnan hoitaminen. Joten työnarkomaniaakin voi harrastaa virtuaalisessa muodossa. ;)

    VastaaPoista
  3. Koitin kerran käyttää tuota, mielestäni erittäin kiinnostava ilmiö, olin aikoinaan kiinnostunut Simseistä ja muusta...mutta kannettavani ei tuota jostain syystä pyöritä. :( No, ehkä parempi, vietän koneella muutenkin AIVAN liikaa aikaa... 8)

    VastaaPoista