tiistai 26. toukokuuta 2009

Press play on tape

Musiikin- ja soitonopiskelussa on toisinaan hyvinkin avuksi kuulla esimerkkejä harjoiteltavan kappaleen valmiista esityksistä. Aikoinaan saatettiin kuunnella LP-levyjä ja kasettinauhoja, sittemmin CD-levyjä ja mp3-tiedostoja tietokoneella - ja viimeisimpänä tulokkaana kyseisten "musiikkikirjastojen" joukkoon voidaan pitää YouTubea.

Käyttämällä Youtubessa hakusanana vaikka tietyn kappaleen nimeä, on useimmiten löydettävissä monia eri tulkintoja -harrastelijoiden innokkaista ehkä kotonakin taltioiduista esityksistä ammattimaisiin tuotoksiin - on sitten kyse klassisesta musiikista, rockista, popista, jazzista tai jostakin muusta musiikin osa-alueesta.

Etenkin jos kyseessä on videotaltionti itse esityksestä, missä on nähtävissä soittajan toimintaa esim. sormituksia tai muuta tekniikkaa, saattaa kyseisistä videoista olla arvaamaton apu soitonopiskelijalle - myös kun niitä voi katsella kotona omassa rauhassa ja omalla ajalla.

YouTubeen on myös saapunut soitonopettajien tekemiä videoita, joissa saattaa olla yksityiskohtaisemminkin opastettu tietyn kappaleen soittamista. Aluksi saattaa herätä kysymys, minkä takia soitonopettaja haluaisi julkaista YouTubessa videoita opetuksestaan ilmaiseksi kaikkien katseltavaksi, jos hän voi korvausta vastaan pitää soittotunteja "oikeassa elämässä".

Tässä tullaan kuitenkin tavallaan hiukan samantyyppiseen ilmiöön kuin aikaisemmin tässä blogissa mainittu japanilaisen musiikinopettajan tapaus - vaikkakin tuskin kaikista soitonopettajista tulee "superjulkkiksia" ainoastaan sillä, että lähettävät videon esityksestään YouTubeen katsottavaksi. Mutta - hyvä ja informatiivinen video esimerkiksi siitä, kuinka joku kappale soitetaan - saattaa kerätä YouTubessa arvaamattoman suuren määrän katselukertoja - ja jos kyseisenkaltaista katselua ryhtyykin vertaamaan siihen, että soitonopettaja lähtisi etsimään itselleen maksettua mainosaikaa, vaikka TV-kanavilta ... niin tuskin esimerkiksi yksityisellä soitonopettajalla ikinä olisi mahdollisuus kyseisentyyppisen videomateriaalin julkaisuun missään maksullisessa mainosmediassa.

YouTubessa siihen on mahdollisuus kenellä tahansa, ja mitä parempi tuotos on kyseessä ja mitä useammalle henkilölle vaikka soittoesityksen opetusvideosta saattaa olla hyötyä, niin sitä tehokkaammin video ja tietoisuus videosta leviää sosiaalisen median välityksellä. Ja jokainen videon katselukerta saattaa poikia mahdollisen asiakkuuden "oikeassa elämässä", etenkin jos opettajan taidot kiistattomasti on nähtävissä videosta.

Tässä esimerkissä pohdittiin YouTuben hyvin käytännöllistä soveltamista musiikinopiskelussa, mutta olisiko mahdollista että videopalvelua voitaisiin vastaavalla tavalla hyödyntää jollakin muulla alalla myös? Sitä on varmaan kunkin alan opettajien (ja opiskelijoiden) syytä miettiä.

1 kommentti:

  1. Tosiaan mainosmielessä YouTube on oiva väline. Tulee mieleen esimerkki omasta elämästäni, sieltä nimittäin löytyy paljon videoita myytävistä hevosista. Varsinkin Baltian maissa sijaitsevilla myyntitalleilla on tapana hyödyntää YouTubea.

    VastaaPoista